Ce mesaje nebănuite ascund logo-urile companiilor româneşti

Tocmai pentru că vă trec prin fața ochilor în fiecare zi, nu le mai observaţi. Iată ce transmit logo-urile a șase dintre cele mai importante companii românești. Bonus: decriptarea simbolurilor a cinci branduri străine cunoscute.

Orice brand are în spate o istorie care spune ceva despre antreprenorul care a pornit respectiva afacere. Logo-urile, stilistic vorbind, reprezintă semnătura respectivului brand. Astfel, poveștile antreprenorilor pot fi rezumate, într-un mod mai mult sau mai puțin creativ, în logo-uri. În unele cazuri, se găsește loc și pentru mesaje subliminale.

Flanco

Intenția de a fi pe placul clientului și de a fi „mereu peste așteptări” se observă pe zâmbetul format de cablul cu ștecăr aflat sub numele brandului. Logo-ul companiei Flanco, unul dintre cei mai importanți retaileri de electronice, electrocasnice și IT&C din România, este simplu și direct, în concordață cu sloganul companiei.

flanco1.jpg

Numele de „Flanco” este o abreviere a prenumelui și numelui fondatorului companiei, Florin Andronescu și a cuvântului „company”.

Bitdefender

În cazul producătorului român de software antivirus, găsirea unui logo care să exprime originea autohtonă și principala funcție a produselor Bitdefender s-a concretizat prin alegerea, în anul 2011, a lupului dacic cu corp de dragon. Draconul, simbol străvechi, era folosit de daci în lupte pentru că avea ca efect îmbărbătarea luptătorilor noștri și panicarea inamicilor, asemănător rolului de securitate online pe care îl au antivirușii produși.

bitdefender.jpg

Numele companiei a rezultat din îmbinarea a două cuvinte „bit” (unitatea de măsură pentru cantitatea de informație) și „defender” (apărător).

Dedeman

Logo-ul este format din numele companiei și un personaj care transpune vizual sloganul Dedeman: „dedicat planurilor tale”, printr-un câine cu cască, practic și prietenos. Elementul domestic și credincios, câinele, este combinat cu funcția comercială a companiei, aceea de a vinde materiale de construcții și amenajări interioare, reprezentată de casca de protecție.

dedeman.jpg

Povestea din spatele numelui companiei este scurtă și s-a consumat în fața ghișeului de la Registrul Comerțului. „Eu – Dragoş, soţia – Denise, fratele meu – Adrian. De-de-an. Nu suna bine. M-am gândit la soacră-mea, Margareta, şi am mai pus şi un M. Aşa a ieşit Dedeman”, conform spuselor lui Dragoș Pavăl, cofondator al companiei.

Țiriac Holdings

Scopul brandingului a fost acela de a da o identitate comună afacerilor din domenii total diferite ale lui Ion Țiriac: imobiliare, aviație, energie, auto, comerț etc. Voci din mass-media au catalogat noua siglă a Țiriac Holdings ca fiind primul simbol heraldic făcut și folosit de un om de afaceri român. Emblema a fost atestată de Comisia Naţională pentru Heraldică.

tiriacholdings.jpg

Leul este simbolul integrității şi puterii, albina cu două romburi face trimitere la muncă organizată şi disciplină, steaua este farul călăuzitor asupra drumului de urmat, iar turnul reprezintă stabilitatea, dar şi dorinţa de înălţare.

CEC Bank

cecbank.jpg

Logo-ul băncii este reprezentativ pentru cea mai mare bancă de stat românească. Stejarul, ca simbol al onestității și al stabilității, apare frecvent în folclorul românesc. Culoarea verde reprezintă energie și speranța. Scutul care cuprinde frunza de stejar simbolizează protecția pe care banca vrea să le-o ofere clienților săi.

Altex

altex.jpg

A fost nevoie de evoluția pieței pentru ca Altex să includă în portofoliu, pe lângă produsele clasice (mașini de spălat, televizoare și frigidere), și pe cele IT&C. Odată cu această schimbare de strategie, compania a realizat și o modificare a logo-ului. Viziunea companiei este simbolizată de prima literă a brandului („A”), care, împreună cu luminița de deasupra sa, sugerează ideea de far călăuzitor. Diversificarea gamei de produse către IT&C este subliniată de litera „e”, singura care nu este scrisă ca majusculă.

Compania de consultanță Brandient a fost cea care, de la mijlocul anilor 2000, a adus companiilor românești logo-uri care trimit la subtilitatea celor din Occident.

Direct sau discret?

Majoritatea companiilor din ţara noastră au logo-uri simple, explicite, în timp ce brandurile străine folosesc mesaje discrete, mai puțin accesibile la prima vedere.

Liniile verticale din logo-ul Cisco Systems simbolizează atât un electromagnet, cât şi podul Golden Gate din San Francisco, oraşul în care a fost fondată corporaţia multinaţională care se ocupă cu proiectarea și realizarea tehnologiilor și serviciilor în domeniul telecomunicațiilor.logouri.jpg

Săgeata care porneşte de la litera A şi se opreşte la litera Z, din logo-ul Amazon.com, cel mai mare retailer online online din lume, simbolizează varietatea largă a produselor vândute – “de la A la Z” (cum spune şi expresia) -, şi, pe de altă parte, un zâmbet care denotă satisfacţia clienţilor.

Spaţiul dintre primele două litere ale brandului Continental AG, producător german de componente auto, reprezintă forma unui pneu. Calul, trademark-ul companiei, aminteşte de produsele fabricate în secolul al XIX-lea, când caii şi trăsurile erau printre cele mai utilizate mijloace de transport.

Brandul Gillette, unul dintre marii producători mondiali de aparate de bărbierit şi produse de îngrijire personală pentru bărbaţi ascunde, în prima parte a logo-ului, un mesaj prin care este reliefată precizia cu care lamele proprii de ras îşi fac treaba.

În cazul VAIO, producător de computere personale, prima parte a logo-ului seamănă cu un semnal analogic, iar “IO”-ul – care poate fi citit şi ca “1 şi 0” – simbolizează semnalul digital.

Site-ul Adweek.com a realizat o colecţie de 40 de logo-uri cunoscute la nivel mondial, care conţin mesaje ascunse.