Giganții elicopterelor se bat pe România

de Elena Deacu 14-02-2017
Francezii de la Airbus și americanii de la Bell Helicopter concurează pentru piața elicopterelor din România. Nevoia tot mai acută a țării noastre de a înlocui flota de elicoptere Puma învechite a atras atenția producătorilor francezi și americani, care se luptă să obțină un contract cu Guvernul.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

În timp ce Airbus aşteaptă doar un semn favorabil din partea autorităţilor române pentru a produce primul aparat de zbor chiar în fabrica din Ghimbav, ţel care poate fi atins cel mai devreme la finalul anului viitor, Bell Helicopter vrea să folosească piese produse la Braşov pentru a livra elicoptere Viper. Atât reprezentanţii Airbus, cât şi cei ai Bell au avut luna aceasta întâlniri cu oficialii români.

Producătorul francez Airbus Helicopters a anunţat că principala sa ambiţie este să transfere activitatea din fabrica din Marignane, Franţa, în cea recent inaugurată din Ghimbav, Braşov, pentru ca aceasta din urmă să devină singura sursă de elicoptere H215. De asemenea, compania a transmis că intenţionează să realizeze un întreg ciclu industrial în fabrica din România pentru producţia acestui elicopter. Mai bine zis, compania intenţionează să construiască primul elicopter românesc în fabrica de la Ghimbav chiar la finalul anului 2018, cel mai devreme, în funcţie de comenzile pe care le primeşte. Principala ţintă a sa este obţinerea unui contract cu Guvernul pentru înlocuirea flotei româneşti de elicoptere.

România să conducă prin exemplu                                                                        

Reprezentanţii Airbus au declarat că intenţionează să creeze în România un cluster de furnizori pentru fabrica de elicoptere de la Ghimbav, dar producţia nu poate începe decât după ce compania va primi o comandă semnificativă care să asigure fluxul minim de producţie.          

Olivier Michalon, Senior Vice President Europe Airbus Helicopters, şi-a exprimat interesul pentru un contract cu statul român. El a declarat însă că acesta nu este o condiţie pentru începerea producţiei în Ghimbav, dar este important ca România să conducă prin exemplu. „Atunci când vrei să exporţi un produs, un elicopter, una dintre primele reacţii ale celui care prospectează este să se întrebe dacă ţara care îl fabrică îl şi cumpără. Şi este adevărat că argumentul pentru a cumpăra H215 va fi puternic dacă România ar lua decizia de a fi client de lansare al H215”, a spus el.

Ambiţia companiei este ca România să devină centrul de excelenţă pentru elicopterul H215 şi să îl exporte la nivel mondial, planificând să aibă afaceri pe toate cele 5 continente. „În termeni mai simpli, un H215 fabricat în România poate fi vândut oriunde în lume şi poate fi văzut drept un elicopter românesc”, a declarat Michalon.

El a precizat că este în interesul naţional să fie dezvoltată industria aerospaţială românească, iar dacă România nu este interesată să coopereze pentru dezvoltarea acesteia, atunci există o problemă. „Nu trebuie să avem un contract pentru elicoptere cu România sau cu altcineva, ci trebuie să avem destulă încredere că România va conduce ca exemplu”, a precizat Michalon.

15 elicoptere pe an

Potrivit reprezentanţilor Airbus, producţia de la Ghimbav nu ar viza în mod exclusiv elicoptere militare, ei putând construi atât acest tip de aparat de zbor cât şi elicoptere civile sau de salvare.

Fabrica va avea capacitatea să producă 15 elicoptere pe an. „Dacă ne uităm la o perioadă de 30 de ani, vorbim de 450 de elicoptere. Nu pare mult, dar în realitate este, mai ales în cazul unor elicoptere de această dimensiune şi capacitate”, a explicat Michalon.

Estimările sale privind nevoia din România, dacă se doreşte modernizarea întregii flote militare şi civile, este de 50 de elicoptere. El a precizat că pentru România se poate realiza un contract de 5 elicoptere pe an, iar restul de 10 din producţia anuală vor merge către export.

„Sperăm că România va lua decizia să cumpere H215. Din piaţa internaţională avem numere, avem targeturi, negociem în prezent cu mai multe ţări, de unde avem oferte şi contracte directe. Există comenzi de H215 şi depinzând de când vom lansa proiectul aici, câteva dintre ele vor intra în linia de producţie din România”, a declarat reprezentantul Airbus.

Varianta militară

Reprezentanţii Airbus estimează că pentru 60-70 de milioane de euro se pot realiza circa 3 elicoptere militare H215. Acesta nu este un preţ final, deoarece depinde de configuraţie. Un astfel de elicopter poate fi chiar mai ieftin de 20 de milioane de euro, în funcţie de scopul acestuia, însă preţul poate fi chiar dublat din cauza unor echipamente specifice.

Bell vrea să livreze elicoptere Viper

Americanii de la Bell vin cu o variantă mai puţin atractivă pentru economia românească. Aceştia vor să fabrice în România doar anumite părţi ale elicopterelor Viper pe care apoi România să le importe de la producătorul american.

La finalul anului trecut, Bell a anunţat încheierea unui memorandum cu IAR Ghimbav în vederea unei colaborări, care ameninţă poziţia Airbus. Ei nu au condiţionat însă explicit colaborarea cu IAR de achiziţia aparatului de zbor de către armata română, însă au precizat că elicopterul ar fi un candidat puternic pentru acoperirea nevoilor de tehnică militară.

Tehnologie veche de 45 de ani

Flota României de elicoptere este formată din aparate de zbor vechi de peste 45 de ani, ale căror motoare sunt slabe şi depăşite. Armata a modernizat 25 dintre acestea în perioada 1999-2005. IAR Ghimbav a primit recent 69,5 milioane de euro de la Ministerul Apărării Naţionale pe care îi va folosi în modernizarea unor elicoptere IAR 330 L Puma din dotarea Statului Major al Forţelor Aeriene.

Cu toate acestea, Airbus susţine că reparaţia nu este o soluţie, deoarece unele dintre piese sunt fie greu de găsit, altele fie nu se mai fabrică. Vârsta elicopterelor de peste 45 de ani are un impact asupra preţului acestor piese, dacă trebuie refabricate, dar şi asupra întârzierilor în livrarea elicopterelor care pot apărea din cauza căutării acestor piese de schimb. „Repararea acestor elicoptere vechi nu poate fi decât un plan pe termen scurt şi nu este incompatibilă ieşirea acestor aparate din scenă cu intrarea celor noi”, transmit reprezentanţii Airbus.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone